Bel mij terug

5 vragen over de invloed van stress op je fysieke gesteldheid

18-04-2017

Stress is van invloed op je lichaam. Het zorgt ervoor dat je lichaam in de “vecht-of-vlucht stand” komt. Dit is niet altijd slecht, soms zelfs nuttig of noodzakelijk!

Zo laat het je in sommige gevallen beter presteren, bijvoorbeeld als je sport of wanneer er gevaar dreigt.

Echter, wanneer je lichaam in de vecht-of-vlucht stand blijft “hangen” krijgt stress nadelige gevolgen die een behoorlijke invloed hebben op het dagelijks leven. En er is geen behandeling is die direct het probleem oplost.

In dit artikel geven we je antwoord op vijf veelgestelde vragen over stress gerelateerde klachten op die je fysiek beïnvloeden.

1. Hoe kunnen mentale klachten invloed hebben op mijn lichaam?

Zoals we eerder zeiden zorgt stress ervoor dat je lichaam reageert op stress door de “vecht-en-vlucht” reactie. Je hartslag stijgt en je gaat sneller ademen.

Daardoor gaat je lichaam het stresshormoon Cortisol aanmaken. Ervaart je lichaam langdurig stress en er is geen tijd heeft om te herstellen, dan ga je dit ook op fysiek gebied merken.

Denk hierbij aan:

  • hoofdpijn
  • rug- of nekpijn door bijvoorbeeld een verhoogde spierspanning
  • buikpijn doordat je vertering tijdens stress niet naar behoren functioneert.

 

2. Waarom ben ik zo moe?

Stress kost je lichaam enorm veel energie. Je lichaam draait letterlijk overuren doordat de “vecht-of-vlucht” stand aan blijft staan.

Onder invloed van stress en spanningen kan je lichaam minder goed herstellen. Je ontspant immers moeilijk en slaapt slecht. Je “accu” kan hierdoor niet of onvoldoende opladen.

Dit heeft grote gevolgen voor je energieniveau en veroorzaakt in veel gevallen behoorlijke vermoeidheid.

3. Waarom heb ik last van spierpijn?

Stress zorgt ervoor dat je spieren zich aanspannen. Het bindweefsel om je spieren gaat daardoor strakker om de spieren heen te gaan zitten waardoor je spieren niet meer optimaal kunnen bewegen.

Ze zitten als het ware “gevangen” in het bindweefsel. De spieren reageren hier vervolgens op door nog meer aan te spannen.

De combinatie van de hogere spierspanning en het feit dat je spieren niet meer optimaal kunnen bewegen zorgt voor de ervaring van pijn.

4. Hoe komt het dat ik geen zin meer heb om te eten?

De “vecht-of-vlucht” stand zorgt ervoor dat je snel kan reageren op dreigend gevaar.

Wanneer je lichaam moeten kunnen vechten of vluchten is het krijgen van honger natuurlijk niet erg voordelig. Daarom zorgt je lichaam dat het verteringsstelsel minder goed en snel werkt. Hierdoor krijg je geen honger wanneer je stress ervaart.

Natuurlijk is dit verre van voordelig omdat stress zoveel energie kost dat voldoende eten en drinken van groot belang is.

5. Waarom is blijven bewegen belangrijk bij stress?

Blijven bewegen is van groot belang wanneer je stress gerelateerde klachten ervaart. Dit klinkt wellicht tegenstrijdig omdat je je door stress maar weinig energiek voelt.

Maar bewegen zorgt juist voor dat je meer kan verdragen op fysiek vlak. Met training op het juiste niveau kun je zelfs met stress gerelateerde klachten grote vooruitgang boeken.

Daarnaast ontspan je beter na het bewegen, bewust afschakelen of ontspannen na het bewegen is erg belangrijk.

Tot slot heeft bewegen nóg een positief effect: tijdens het bewegen maakt je lichaam endorfine aan, dit hormoon zorgt ervoor dat je je prettig voelt.


Door Nikki Kikken, bewegingswetenschapper en psycholoog bij PHI.

PHI is dé specialist in de behandeling van psychosomatische klachten. Wij focussen op intensieve persoonlijke zorg in een omgeving van gemoedelijkheid en vertrouwen. U kunt rekenen op uw eigen behandelteam, dat op basis van een uitgebreide diagnosestelling een behandeling op maat samenstelt. Al onze behandelingen voldoen aan de Trimbos-richtlijnen en zijn verzekerd via uw ziektekostenpolis. U bent dus zeker van een kwaliteitsvolle behandeling en een duurzame aanpak van uw probleem.